Tinnosbanen – industrihistorie på skinner og sjø

Sam Eyde og Norsk Hydro ville knytte sammen Notodden og Rjukan. Dermed ble ideen om Tinnosbanen født.

Hensikten var altså å forbinde Rjukan til Notodden, gjennom en jernbane fra Notodden til Tinnoset, ferje over Tinnsjøen og så en bane fra Mæl og opp til Rjukan og Vemork.

Konsesjonen fra staten kom raskt, men arbeidene var faktisk allerede i gang. På det meste jobbet 1400 mann med å anlegge Tinnosbanen.

Normalsporet
Til å begynne med ble togene dratt av damplokomotiver, men allerede i 1911 ble denne banen elektrifisert, som landets første normalsporede elektrifiserte jernbanestrekning.
Det skjedde to år etter at kong Håkon foretok den offisielle åpningen av banen.

Båt
Det var produksjonen av kunstgjødsel på Rjukan, som skule skibes ut via Tinnosbanen. Over Tinnsjøen var det jernbaneferjer. Men på Notodden måtte lasten over på lektere og båter for å nå utskipningskaia i Skien.
Dagens småbåthavn i regi av Notodden motorbåtforening, ligger omtrent der «jernbanekaia» lå i tidligere tider. Kranfundamentene synes fortsatt.

Bratsbergbanen
Tinnosbanen hadde altså ingen tilknytning til det nasjonale jernbanenettet de første årene. Men i 1917 var Bratsbergbanen ferdig fra Notodden til Borgestad, og dermed ble det slutt på båttrafikken knyttet til Tinnosbanen.

NSK definerer i dag Tinnosbanen strekningen fra Hjuksebø stasjon til Tinnoset. Mens Rjukanbanen er strekningen fra Mæl til Rjukan. Med andre ord; slik det også var den gang denne helt spesielle jernbanen ble bygget.

Vernet
Hele dette anlegget er vernet og fra tid til annen kjøres det turisttrafikk på strekningen. Det foreligger store planer om å ta opp igjen dette. På Tinnoset stasjon ligger den yngste av jernbaneferjene, nemlig Storegut. På mæl ligger dampferjen Ammonia.

For øvrig ble det bygget hele seks stasjoner mellom Notodden og Tinnoset.
Turen er en spektakulær jernbanereise, med svært stor høydeforskjell.

Den 17. juni 2008 anbefalte Riksantikvaren at jernbanestrekning, inkluder ferjene, stasjonene og annet verneverdig, mellom Notodden og  Rjukan kommer inn på Unescos verdensarvliste.

Bli med på dressintur langs Tinnosbanen: